LHS Sławków - Ciekawostki


Z "szerokiego" na "normalny" i odwrotnie

     Polski wynalazek - SUW 2000 czyli system umożliwiający dopasowanie rozstawu kół wagonów do innego standardu szerokości torów - ma szansę stać się europejskim, a może nawet światowym szlagierem.
     W Polsce i prawie w całej Europie szerokość torów wynosi 1435 mm, ale w Hiszpanii i Portugalii, które należą do wyjątków pociągi jeżdżą po torach o szerokości 1668 mm. Podobnie w Finlandii, Rosji i w państwach byłego ZSRR tory są o 8,5 cm szersze niż w Polsce i w Europie, a ich rozstaw wynosi 1520 mm. Przy przekraczaniu granicy na Bugu należy więc w wagonach pasażerskich obowiązkowo wymienić tzw. wózki lub dokonać przeładunku w przypadku wagonów towarowych. Jak bardzo jest to kłopotliwe, wiedzą nie tylko kolejarze, ale wszyscy; którzy przekraczali wschodnią granicę. Postój związany z tą operacją trwa kilka godzin i o tyle dłużej się podróżuje.
     Od wielu też lat inżynierowie myśleli, jak rozwiązać problem przejścia z jednej szerokości torów na inną. Żaden się nie przyjął, żaden bowiem nie oferował prostoty i niezawodności. Przełomowy okazał się wynalazek polskiego inżyniera Ryszarda Marii Suwalskiego, który na początku lat dziewięćdziesiątych opracował system samoczynnej zmiany rozstawu kół, nazwany, SUW 20O0.
     Już w 1993 roku wykonano prototyp i potem przez wiele lat badano, jak zachowuje się w warunkach eksploatacyjnych. Stopniowo wprowadzano zmiany konstrukcyjne i materiałowe. Dopiero od 2O00 roku zestawy kołowe SUW 2000 znalazły się w eksploatacji handlowej w ruchu osobowym i towarowym. Dzięki temu jest to już produkt dojrzały i wszechstronnie przebadany
     Zmiana rozstawu kół w systemie SUW 200O odbywa się w trakcie przejazdu przez specjalne torowe stanowisko przestawcze. Podczas jazdy koła zestawu są automatycznie odblokowywane, samoczynnie przesuwane na wymaganą szerokość i automatycznie ponownie blokowane, by podczas dalszej,jazdy nic zmieniły geometrii. Cała operacja trwa zaledwie kilkanaście sekund.
     Na mocy porozumienia między kolejami polskimi i litewskimi sześć wagonów osobowych wyposażonych w wózki z zestawami przestawnymi SUW 2000 rozpoczęło w 2000 roku eksploatację na trasie Warszawa - Wilno - Warszawa. Do chwili obecnej każdy z tych wagonów przejechał już około 400 tys. km i około 300 razy zmieniał rozstaw kół podczas przejazdu przez torowe stanowisko przestawcze. Jak się okazało, mechanizm działa prawidłowo. Nie odnotowano zużycia podzespołów ani nieprawidłowości w pracy urządzenia. Warto dodać, że system działa prawidłowo także w surowych warunkach pogodowych, podczas ostrych zim, przy temperaturach poniżej minus 30 stopni Celsjusza.
     Czas przejazdu przez granicę polsko - litewską, dzięki zastosowaniu systemu SUW 200O skrócił się ze 146 do 30 minut, a Wilno stało się atrakcyjnym miejscem polecanym przez biura podroży. W tej sytuacji planowane jest wydłużenie obecnej relacji Warszawa - Wilno do Rygi.
     Wynalazek inżyniera Suwalskiego zastosowano także w wagonach towarowych, które od 2000 roku eksploatowane są na dwóch trasach: między, Szczecinkiem oraz między, Mielcem i miejscowością Kazlu Ruda na Litwie. Także i w tym przypadku nie odnotowano żadnych niespodzianek. Warto zauważyć, że system SUW 2000 pozwala zmieniać rozstaw kół w wagonach towarowych pod pełnym obciążeniem, podczas gdy inne wymagają odciążania wagonów.

Rzeczpospolita 12 czerwca 2003 r.

Powrót