LHS Sławków - Ciekawostki


Słów kilka o Linii Hutniczo - Szerokotorowej


       Druga połowa lat siedemdziesiątych XX wieku to okres, kiedy w Polsce szybko wzrosło zapotrzebowanie na rudę żelaza i na węgiel. Linia Hutniczo - Siarkowa w pierwotnym zamyśle miała służyć do przewozu tych właśnie surowców między Polską a ówczesnym ZSRR. Jest to magistrala kolejowa o typowo przemysłowym charakterze i przeznaczeniu, a większość jej punktów jest niedostępnych dla osób cywilnych.
      LHS jest najdłuższą linią szerokotorową w Polsce i najdalej wysuniętą końcówka szerokiego toru w Europie. Umożliwia ona bezpośredni transport towarowy z sieci kolejowej byłego ZSRR bez przeładunku lub wymiany wózków. Długość polskiego odcinka magistralii liczy sobie prawie 400 km , a zaczyna swój bieg na granicy Polski z Ukrainą w miejscowości Hrubieszów. Linia Hutniczo - Szerokotorowa kończy się w Sławkowie, gdzie planowana jest budowa Międzynarodowego Centrum Logistycznego, obsługującego wymianę towarową między Europą a Azją. Na 400-kilometrowej trasie szerokotorowej znajdują się jeszcze takie miasta jak: Jarosławiec, Zamość - Bortatycze, Szczebrzeszyn, Zwierzyniec, Biłgoraj, Wola Baranowska, Sędziszów, Olkusz i Bukowno.
      Wszystkie szlaki na Linii Hutniczo - Szerokotorowej są jednotorowe, a ruch na zachód jest uprzywilejowany, gdyż jest to kierunek składów ładownych. Pociągi jadące w kierunku wschodnim są zobowiązane na mijankach do postojów i oczekiwania na transporty "zachodnie".        Przez wzgląd na swój charakter i masę jednego składu, linia LHS obsługiwana jest przez lokomotywy SM48 (przeznaczona głównie do pracy manewrowej) i ST44, które najczęściej pracują w trakcji podwójnej(jedna ciągnie skład, a druga pcha). Maksymalna masa pociągu dopusczona na LHS wynosi 4 tys. ton, jednakże przy układzie dwóch lokomotyw optymalną masą jest 3,6 tys ton. Pozwala to na uzyskanie na torze prostym prędkości 60 km/h.
       Potencjał Linii Hutniczo - Szerokotorowej jest ogromny. Wzrośnie on dodatkowo w przypadku lokalizacji w jej przebiegu terminalu przeładunkowego, który będzie zdolny obsłużyć strumień ładunków miedzy Europą a Azją.

Opracowanie:Janusz Mróz

Powrót